נשיכות בגיל הרך

הגורם התחושתי 

נשיכות בקרב ילדי גיל הרך ובעיקר עד גיל שלוש הן תופעה מוכרת ושכיחה. התופעה עלולה להלחיץ ולהפחיד אותנו, אך אם נתבונן יותר לעומק נוכל להבין כי מדובר בתופעה התפתחותית אשר נעוצה בגורמים שמאפיינים את גילאי הילדים. ישנם גורמים שונים אשר מסבירים את התופעה, לדוגמא הגורם התחושתי: הקשר הראשוני ביותר של תינוקות עם העולם נוצר באמצעות הפה (השלב האוראלי, עפ"י פרויד). איזור הפה מהווה לילד את מוקד הקשר העיקרי עם העולם. דרכו הוא מספק את הצרכים הבסיסיים ביותר שלו: אוכל, שתייה ועוד. מאוחר יותר הוא לומד להכיר חפצים נוספים בעולם באמצעות הפה כידוע תינוקות צעירים נוטים להכניס כל חפץ מוכר או בלתי מוכר לפיהם וע"י כך הם בוחנים אותו וחשים אותו

הגורם הרגשי 

אם נתבונן היטב בתינוק הרך ובאופן שבו ניכר עליו כשהוא כועס או מתוסכל, שרירי גופו מתכווצים וניתן לראות זאת היטב בשרירי הפנים והפה של הילד. בשלב זה, הילד הרך עדיין לא יודע להביע את רגשותיו באופן אחר. הוא מרגיש ובאופן ישיר - מגיב. בצורה הטבעית והראשונית ביותר עבורו

אסתטיקה 

בגיל צעיר מאוד, ילדים מסוגלים להעריך אסתטיקה. בלי לשים לב, ילדים צעירים זוכים בהזדמנויות רבות לעסוק בחוויה האסתטית. כשהילדים מבטאים העדפות של צבעים, צורות, צלילים, טעמים וטקסטורות, הם בעצם עושים בכך בחירות אסתטיות. חוויות אסתטיות יכולות לשפר את הרגישות התרבותית ולקדם את התפתחות השפה, ואף לשפר את איכות האמנות אצל ילדים צעירים. כדי שיתפתח החוש האסטטי, הילדים צריכים התנסויות וחשיפה לסביבות יפות ועשירות בתוך המסגרות החינוכיות ובבית

הגורם הסביבתי 

במקרים רבים אנו כהורים נוהגים להביע חיבה ואהבה לילדנו ע"י נשיכות "ידידותיות". למשל, אנו משתמשים במשפט שכנראה מוכר לרוב ההורים, כגון:"אוי, הוא כזה חמוד שבא לי לאכול אותו". לא כמו התינוק הרך, אנו המבוגרים שולטים בשרירי הפה שלנו ומסוגלים לווסת ע"י כך את עוצמת הנשיכה ובעקבות ביטויי חיבה אלה, כאשר הם רוצים להביע אהבה או חיבה לאדם אחר, הם עשויים לעשות זאת ע"י נשיכה "ידידותית", אך לא בכוונת זדון להפעיל כוח רב בלסתותיהם ולהכאיב לאהוביהם

הגורם השפתי (ההבעה של הילד) 

לקראת גיל שלוש כאשר יכולת ההבנה המילולית של רוב הילדים גבוהה יחסית ניתן להבחין בנשיכות של ילדים על רקע קושי בהבעה. ילדים אלה עלולים להשתמש בנשיכות מתוך תסכול על חוסר היכולת להתבטא. בשלב זה, הילדים כבר יודעים להעריך את המצבים המתרחשים סביבם, אך המילים המתאימות לתגובה, לא נמצאות "על קצה הלשון" ומשום כך, הם מתוסכלים

ההתמודדות עם אירועי נשיכה 

אנו ב- פעוטון בפרדס חנה ארט גן מנסים למנוע את אירוע הנשיכה לפני שהוא קורה. את הילד הננשך אנו מרגיעים ומנחמים בחיבוק ובנשיקה. עם הילד הנושך אנו משוחחים ומנסים להבין מה גרם לנשיכה, שואלים:"מה רצית להגיד" מה הפריע לך?", "האם רצית לשחק בצעצוע שלו ויחד עם זאת מציבים גבולות של אי פגיעה בחבר. אנו מבינים שהילד הנושך חווה קושי לבטא את עצמו. במקרים של נשיכות, העקביות והתיווך הם החשובים! חשוב לזכור שזהו שלב התפתחותי שעובר. הילד שנושך אינו אלים, אינו פושע ואינו רע ! אנו לא מדווחים מי נשך, כאמור יש איסור של משרד החינוך, לרוב ילדכם כבר יספר לכם בעצמו. כמובן ניידע אתכם על הנשיכה

הרשמה 

רשמו עוד היום את ילדכם לארט גן, פעוטון בפרדס חנה שיכול לתת לילדכם את החינוך הטוב ביותר בגיל הרך עם דגש על מתן כלים למצוא דרכים עצמאיות לפיתוח כישורי החיים וכישורים חברתיים בהתאם לאישיותם הייחודית וליכולותיהם של ילדים שלכם

אורלי - 050-9366320